Міжнародний шкільний проект

Із посібника "Майбутнє починається сьогодні"
Урок № 2 "Мрії та перешкоди"
використовую на годинах спілкування, засіданнях клубу


Із батьківської програми МШП.
використовую на батьківських зборах.


ВАЖЛИВІСТЬ ЦІННОСТЕЙ ТА ПЕРЕКОНАНЬ

Бесіда друга

Чому світогляд такий важливий у превентивному вихованні?

Світогляд зумовлює сильні риси особистості, необхідні для того, щоб запобігти зловживанням.

Основою морального розвитку є світогляд.


Що ми маємо на увазі, коли говоримо про світогляд?
-         кожен має світогляд, розуміння того світу, в якому ми живемо;
-         наш світогляд подібний до пари окулярів;
-         наш світогляд нагадує мозаїку;
-         наш світогляд схожий на дорожню мапу.

Питання, на які має відповісти світогляд.
-         Хто я? Звідки моє походження?
-         Чому я тут? Для чого я існую?
-         Що не так з цим світом?
-         Що потрібно для того, щоб жити по-дійсному гідним життям?
-         Що там у майбутньому? Що буде після смерті?

Вправа в малих групах (5 хвилин)
Напишіть відповіді на питання (принаймні на 1-2):
-         Хто я? Звідки моє походження?
-         Чому я тут? Для чого я існую?
-         Що не так з цим світом?
-         Що потрібно для того, щоб жити по-дійсному гідним життям?
-         Що там у майбутньому? Що буде після смерті?

МАТЕРІАЛІСТИЧНИЙ СВІТОГЛЯД
1.    Хто ми? Звідки походимо?
-         Випадковий збіг дії якихось безособових сил.
-         Ми повністю складаємося з матерії, фізичного тіла: духовного виміру життя людини не існує.
-         Ми є «вищою формою тварин»
2.    Чому я тут? Для чого я існую?
-         У людини немає абсолютної цілі.
-         Життя не має абсолютного виміру цінностей
-         Бога-творця не існує.
-         Ми не були створені з якоюсь ціллю.

3.    Що не так з цим світом?
-         Кожен згоден, що щось «не так».
-         але матеріалісти стверджують: «Істинного добра і зла не існує»
-         «Ідеї, розроблені попередніми поколіннями».
-         «насаджуються суспільством або культурою»

4.    Що потрібно для того, щоб жити по-справжньому гідним життям?
-         Абсолютних цінностей не існує.
-         Це лише традиційні думки та ідеї, породжені прагматичним прагненням людини.
-         Вони – справа власних уподобань.
-         Задовольняйся тим, що добре для тебе.

5.    Що там у майбутньому? Що буде після смерті?
-         Смерть – це кінець.
-         Можливо, еволюція покращить наступні покоління.
-         Життя – це все, що є.

ХРИСТИЯНСЬКИЙ СВІТОГЛЯД
1. Хто ми? Звідки походимо?
-  я створений Богом.
- Бог створив нас за Своїм образом і подобою.
- Бог любить кожного з нас особисто.
Бог має наміри і плани щодо нашого життя.

2. Чому я тут? Для чого я існую?
- Ми тут для того, щоб пізнати Божу любов і наміри щодо нас.
- Божий намір полягає в тому, щоб ми відродили гармонію в стосунках з ним і іншими.
- Наша ціль відкрити нашу частку у великім Божім плані.
- Втілення наших цілей дарує нам задоволення.

3. Що не так з цим світом?
- Ми зараз не такі, якими створив нас Бог.
- зло ввійшло в наше життя тому, що ми зловживаємо свободою, яку нам дав Бог.
- Це зловживання і зневага призвели до нашого відділення від Бога.
- Результатом цього відділення і віддалення є страждання, зло і смерть.

4. Що потрібно для того, щоб жити по-справжньому гідним життям?
- Ми повинні примиритися з Богом, щоб відновити Його образ і подобу.
- Ми повинні співпрацювати з Богом, щоб це примирення і відновлення відбулися.
- Ми можемо отримати спокій і впевненість від такої дружби з Богом.
- Ми отримуємо здібність і силу від Бога, щоб жити таким життям, яке Він спланував для нас.

5. Що там у майбутньому? Що буде після смерті?
- Майбутнє визначене; смерть – це лише перехід до вічного життя з Богом або вічного віддалення від Нього.
- Якщо ми віримо в Бога, ми готові до смерті, як переходу до вічного життя з Ним.
- Якщо ми заперечуємо Бога, ми не готові до смерті, яка є вічним віддаленням від Нього.

Наші цінності і переконання зумовлені світоглядом.
-         Переконання - це наші думки й розуміння світу і життя, які ми вважаємо істинними.
-         Цінності – це думки, почуття і принципи, які є для нас найбільш важливими.

ПІРАМІДА ШУЛЬЦА

-         Наші цінності й переконання обумовлюють наші вчинки, поведінку і ставлення.
-         Від світогляду, переконань і цінностей – до вчинків і ставлення.
-         Ось чому ми стверджуємо, що світогляд є основою морального розвитку особистості й превентивного виховання.

5 важливих факторів розвитку особистості.
1. Чітке розуміння самовизначення і власної цінності.
2. Повне розуміння основних життєвих цілей.
3. Життєві навички, необхідні для подолання життєвих проблем.
4. Практичний напрямок власного вибору.
5. Розуміння абсолютних життєвих істин.

ВПЛИВ СВІТОГЛЯДУ – ПОРІВНЯННЯ

1. Чітке розуміння самовизначення і власної цінності.
- Християнський: пізнає Божу любов, прощення, ціль і піклування. Поважає цінність свого життя та життя інших.
- Матеріалістичний: заперечує Бога, немає порадника щодо провини і відповідальності.
2. Повне розуміння основних життєвих цілей.
- Християнський: з розумінням життєвих цілей більше бажання планувати і працювати. Людина має впевненість і задоволення.
- Матеріалістичний: відчуття тимчасовості не сприяє ставленню високих мрій, викликає пригніченість, не надто оптимістичне ставлення до життя і призводить до прагматизму й цинічності.
3. Життєві навички, необхідні для подолання життєвих проблем.
- Християнський: з Божими стандартами  добра, істиногоь і фальшивого особа краще озброюється на подолання можливих життєвих проблем.
- Матеріалістичний:без вищих морально-етичних стандартів особа керується лише миттєвими відчуттями. Робить неналежний вибір, що призводить до страждань, за які вона покладає провину на інших
4. Практичний напрямок власного вибору.
- Християнський: чітке визначення гідного життя. Позитивне сприймання дійсності, впевненість у майбутньому.
- Матеріалістичний: вигадане визначення гідності життя не спрацьовує, стикаючись з життєвими проблемами. Вибір часто робиться на основі почуттів заради самозадоволення, без думки про інших.
5. Розуміння абсолютних життєвих істин.
- Християнський:розуміння Божої перетворюючої роботи, що розвиває позитивне сприйняття страждань, смерті і відповідальності. Пов’язане з вірою в Бога і Його милістю.
- Матеріалістичний





ПРЕЗЕНТАЦІЯ ПОСІБНИКА «МАЙБУТНЄ ПОЧИНАЄТЬСЯ СЬОГОДНІ»


Посібник «Майбутнє починається сьогодні» має офіційну назву « навчально-методичний посібник з питань розвитку важливих життєвих навичок та профілактики шкідливих звичок».
Авторами посібника є  група американських та канадських педагогів. Але  в Україні до них долучилася велика група вітчизняних спеціалістів: психологів, рецензентів, науковців, вчителів, які адаптували матеріали до реалій нашої країни.

Автори не позиціонують посібник як панацею, але як щеплення в здоровий організм для профілактики негативних явищ. Його матеріали допомагають підліткам:
-         реалізувати свій потенціал;
-         подолати можливі перешкоди на шляху до мрій.
Кожне друковане видання, яке ми беремо в руки, відображає світогляд його авторів. Всі ми маємо той чи інший світогляд – як ми дивимося на цей світ, і як ми його сприймаємо. В глобальному сенсі  можна розглядати 2 типи світогляду: атеїстичний, який базується на відмови від Бога, та теїстичний, який базується на віруваннях в Божество. Ми можемо назвати їх ще матеріалістичний та християнський світогляд.  Авторам посібника притаманний християнський світогляд.
Чому необхідна була програма посібника? В країні існує безліч методичної літератури з різних областей , але матеріали цих видань ненадовго впливають на молодь, а інформації та застереження в ній недостатньо для більш глибокого впливу. Діти потребують серйозного відношення до них. Їм потрібно дати питання на всі відповіді, а інакше виникне порожнина в їхніх душах, якщо ми не дамо таких відповідей. Вони почнуть шукати відповіді самі і не завжди не в тих місцях, де потрібно. Як відомо, природа не зносить порожнечі. Це значить, що сухі факти та залякування не заповнюють цю порожнечу, учні потребують розвитку їхніх життєвих навичок і їм дати вірний напрямок і мотивацію на те, щоб будувати позитивне майбутнє.
Коротко можна виразити ідеї посібника у формі математичної формули:
«життєві навички + позитивне бачення майбутнього = потенціал перебороти небезпеки».
 На яку вікову групу націлений посібник?
Оптимальний вік вважається авторами 12-13 років, але досвідчені вчителі можуть адаптувати його до молодшого чи старшого віку: + / -  один-два роки. В межах цього віку є група учнів, на яких вплинути не вдасться через ранню причетність до негативних залежностей, а також є група учнів, на яку нема сенсу впливати: через можливий негативний вплив  та непідтримку батьків, тощо. Але є велика група учнів, на яку можна і треба впливати, щоб попередити розвиток негативних явищ в майбутньому.

Особливості посібника.
1. Однією з них можна назвати активне залучення учнів до учбового процесу. Завдання посібника розраховані на те, що учні самостійно вирішують питання, поставлені перед ними, роблять висновки. Їм не нав’язується  думка дорослих.
2. В процесі роботи з підлітками за матеріалами посібника у них формуються власні мрії.
3. Цікавим прийомом  є сюжетна лінія посібника - розповідь про трьох учнів.
4. В арсеналі кожного уроку фігурує загадкова скринька та листи бабусь цих трьох учнів, які на прикладах свого життя піднімають те чи інше питання, про яке вони хочуть поговорити зі своїми внуками через вчительку.
5. Посібник має різнобічний підхід до дослідження. Учні можуть самостійно дослідити вплив негативних явищ на рівні фізичного, соціального, емоційного і духовного виміру життя молодої людини.
6. Особливістю посібника є ведення учнями особистого щоденника, куди вони записують важливі думки та висновки.
7. Посібник дає можливість залучити батьків до процесу виховання.
8. Форми роботи , які пропонуються в матеріалах найрізноманітніші: тренінг, групова та індивідуальна робота, аналіз, дослідження, мозковий штурм та багато інших на вибір тренера.
9. Кожен урок посібника має біблійний підтекст , який не нав’язується , а розглядається , як один з варіантів. Біблія – єдиний духовний документ в нашій країні, дозволений до використання в шкільному процесі Міністерством науки і освіти, тому в уроках посібника викладається біблійний погляд на проблему, що розглядається, а подавати  його можна на рівні, який має в цьому питанні тренер.
Працюючи з матеріалами посібника «Майбутнє починається сьогодні» формується  три рівні мотивації  у учнів: інформаційний, емоційний та духовний.
Зміст посібника.
Посібник складається з шести розділів. Кожен розділ має 4-5 уроків-тренінгів.
Розділ 1: Вступ.
1. Загадкова скринька: пригода починається.
2. Уявіть своє життя: мрії та перешкоди.
3. Свобода та відповідальність.
4. Звички, що неволять, звички, що допомагають жити.
5. Разом сильніші: належна навчальна спільнота.

Розділ 2. Наркотики.
6. Що ви знаєте про наркотики?.
7. Вплив наркотиків на організм.
8. Що ви знаєте про наркотичну залежність.
9. До чого призводять наркотики.
10. Переваги життя без наркотиків.

Розділ 3. Алкоголь.
11. Що ви знаєте про алкоголь.
12. Вплив алкоголю на організм.
13. Наслідки зловживання алкоголем.
14. Алкоголь: фактори ризику.
15. Переваги утримання від алкоголю.

Розділ 4. Стосунки між підлітками обох статей.
16. Якого обранця ви прагнете мати.
17. Фізичні наслідки статевого життя до шлюбу.
18.  Емоційні наслідки статевого життя до шлюбу.
19. Правда та вигадки про секс.
20. Як підготуватися до щасливого шлюбу.

Розділ 5. Життєві вміння та навички.
21. У лещатах компромісу.
22. Небезпека короткочасного захоплення.
23. Спокуса миттєвої насолоди.
24. Реклама без маски.
25. Сила сказати «Ні».
26. Стежка до мрій.
27. Чому важливі межі.

Розділ 6.  Духовний.
28. Невидимий світ.
29. Найгірший випадок.
30. Грандіозна пропозиція.
31. Розірване коло.
32. Як збуваються мрії.
33. Святкування на завершення курсу.

Немає коментарів:

Дописати коментар